’Varme dage i byen og vintre ved havet. Kærligheden eksisterer i vandkanten og i mødet mellem kroppe.

Nye kunsterne i Aabent Rum:
Snorre Elvin + Nanna Stigsdatter med
pour it

Med årsskiftet er det koreografiske udviklingsrum Aabent Rum taget over af nye kunstnere. Snorre Elvin og Nanna Stigsdatter vil i det næste år arbejde med deres performance pour it, der er en videreudvikling DRIVTØMMER, som blev præsenteret første gang hos Aaben Dans i efteråret til Aabent Laboratorium.

Hos Aaben Dans glæder vi os til at få de to dansere og koreografer i huset og følge deres arbejde. Med udgangspunkt i performancen Drivtømmer vil de i pour it fortsætte med at undersøge randzoner, intimitet, tærskler og dans.

En undersøgelse der, som de beskriver: “udspringer af varme dage i byen og vintre ved havet. Den eksisterer i  vandkanten og i mødet mellem kroppe som f.eks. menneskets og flodens. Vi danser med foranderlige aspekter af kærlighed – relationer ind imellem venskab, udvidet slægtskab, romantiske forbindelser og søskendebånd. Vi arbejder med transformationer og tærskler indtil andre stadier af væren – koreografiske handlinger der i sig selv agerer porte; porte indtil multiple identiteter og muligheden for at tage form af noget andet, såsom en dans der tager form af et åløb”.

Snorre og Nanna skaber pour it i samarbejde med Aaben Dans, musiker Villads Klint, mode designer Alecsander Rothschild, kunster Yoav Admoni og dramaturg Ida-Elisabeth Larsen. Denne forestilling er co-produceret af Dansehallerne, støttet af Statens Kunstfond.

Læs mere om pour it, der spiller hos Aaben Dans 20. – 21. maj 2021 og på Copenhagen Contemporary 25. september  her…

OM ÅBENT RUM

Aabent Rum er et koreografisk udviklingsrum, kurateret af Aaben Dans og realiseret med den særlige udviklingsmidler fra Teaterforliget i marts 2019.

Den første gruppe, Aaben Dans inviterede ind i 19/20 var  Antoinette Helbing, Georgia Kapodistria og Amalia Kasakove/Anna Lea Ourø. De efterfølges nu af Snorre Elvin og Nanna Stigsdatter til at arbejde i salen med deres kunstneriske virke gennem hele 2021. Fælles fore alle koreograferne er, at de selv har bestemt, hvad der giver mening at arbejde med – lige der, hvor de står i deres kunstneriske karriere.  Aaben Dans ser, lytter og guider løbende.

Koreograferne får et honorar samt får stillet et mindre budget til rådighed. De kan vælge at bruge penge på at få en supervisor, hyre en danser, skabe en scenografi, tage på studietur, købe billet til andres kunstværker eller på anden vis undersøge og dykke ned i deres kunstneriske virke.

Koreograferne er nøje udvalgt efter disse kriterier: De skal stadig være i begyndelsen af deres professionelle virke, de skal have en kunstnerisk kerne og ”drive”, de skal have noget på hjertet og være baseret i kroppen og så skal de være bosat i Danmark. Desuden skal de bruge hinanden løbende som sparringspartnere samt bruge de kunstneriske, organisatoriske og formidlingsmæssige kompetencer i Aaben Dans.

Koreograferne kvitterer med inspiration til Aaben Dans, til det professionelle miljø og til det lokale publikum i mindre visninger, interventioner, workshops, symposier, digitalt eller andre offentlige arrangementer.

TIDLIGERE KUNSTNERE I AABENT RUM

2019 – 2020:
Antoinette Helbing
Jeg arbejder på min ny solo “The Laughing Game”. Her definerer jeg bevægelsesmaterialet med hjælp af Feldenkrais og meditationsteknikker som jeg undersøger i forbindelse med mit Åbent Rum. Jeg er interesseret i, hvordan disse to teknikker kan nære mit koreografisk arbejde og kan være med til at skabe et rum hvor tilskuerne er draget ind i deres egne kroppe igennem mine bevægelser.

Georgia Kapodistria
Som deltager i det koreografiske udviklingsprogram ‘Åbent Rum’ vil Georgia fokusere på et område, der står hendes professionelle virke meget nært. Begrebet afkolonisering har i de sidste år været kernen i hendes kunstneriske og akademiske undersøgelser og danner også fundamentet for den residens periode i Aaben Dans. Specifikt vil hun tænke/gen-tænke omkring og rundt om de politiske konnotationer, det koreografiske arbejde kan indebære. I forlængelse af det vil hun undersøge skabelsen af koreografi ved brug af retninger og tankegange, der udspringer fra arbejdet med begrebet afkolonisering. Det vil hun arbejde på i forbindelse med udviklingen af en solo (betwixt and between – se video øverst på siden) og en gruppedanseforestilling (Staging a State).


Anna Lea Ourø og Amalia Kasakove
Since 2018 we have been working on a trilogy of works addressing how dance can hold a space for loss. Just ok is a research that follows our latest performance Sure as its sibling piece. So far, Just ok has been researched in an old coastline bunker that served as protection against war and is now taken over by surrounding nature, and in a nonoperational iron mine in Sweden that ceased operation in the 1970’s. Both these sites operate in isolation and have a sense of remoteness and absence to them. These decaying sites have initiated the thinking through such words as zombie material. Since then we have continued the research of the piece at HAUT, at their festival Y Choreography and residency program Eksil, and as invited artists of Aabent Rum. The research addresses the grim prospects of the world; alongside personal losses, we are facing the largest displacement of people and the occurrence of natural disasters. Just ok speaks of zombies as ecological and political figures. The zombie works as a metaphor for the transitory state where we keep on living while we witness the erosion of our planet. It is a figure that helps us think through this living-dead material, considering the slippery border between when something is actually living and when dying. The research considers these prospects, the non-living and living-dead agents, and sees how it can shape its choreography. This tranced sequel will work in the form of hollowing and letting these (non-)living remains, ghosts and losses seep through the material.

Aabent Rum er en del af Aaben Dans´ udviklingsstrategi, som skal sikre et højt kunstnerisk niveau både nu og i fremtiden. Udviklingstrategien kommer både kunstnerne, teatret og publikum til gavn ved fortsat at undersøge hvad koreografi kan. 

Aabent Rum er blevet realiseret med en særlig bevilling af udviklingsmidler fra Teaterforliget i foråret 2019 samt Fonden Roskilde Festival.

DELTAGENDE KUNSTNERE

2021
Snorre Elvin og Nanna Stigsdatter

2019 – 2020:
Antoinette Helbing, hjemmesiden her…
Georgia Kapodistria, hjemmeside her…
Anna Lea Ourø og Amalia Kasakove her…

AFTERLAUGHTER
a bodily experience of force and relief

The female performer takes the viewer on a journey through the captivating world of laughter. She moves between different states and landscapes of laughter. Creating a relationship between her laughter and herself. The reasons for her laughing are not evident which gives an openness and a heightened focus on the physicality of laughter. Gently dissecting and decomposing laughter into its different qualities. Looking at laughter as a nature force, and not as a tool of communication, allows zooming in on the functions of laughter on the laughing body.

Laughter is filled with beauty, ambiguity and power when taking a closer and more detailed look. AFTERLAUGHTER allows the unseen details to get visible and connects to the irresistible and balancing powers of laughter. An invitation to dive into a condensed bodily experience of force and relief.

Credits:
Concept, choreography, performance: Antoinette Helbing
Director, camera, edit: Jan Vesala
Composer: Niels Bjerg
Costume: Inbal Lieblich
Supported by: Aaben Dans, BIRCA, Danish Arts Foundation