Skoledans med De 7 K´er

Vores danseformidlere har nyt materiale med til “Skoledans” på vores partnerskoler i år. “De 7 K´er” er lavet som en overskuelig model, der synliggør læringsdimensioner i dans i skolen. De viser dansearbejdets tværfaglige relevans og skal gerne gøre det anvendeligt i skolen ud over i selve dansetimerne.

“De 7 K´er” er udviklet af Aaben Dans i samarbejde med Lynghøjskolens 6. årgangs elever og de to idrætslærere Torben Nielsen og Susanne Riis Hansen. Det er skabt med inspiration fra “The Four Cs of 21st Century Learning” som et redskab til at forbinde og imødekomme teatrets og skolens to verdener som led i Åben Skole.

Læs mere – og se filmen – om De 7 K´er her…

Skoledans med “De 7 K´er”

De 7 K´er Aaben Dans nye understøttende materiale til dansearbejdet i skolerne.
“De 7 K´er” er udviklet af Aaben Dans i samarbejde med Lynghøjskolens 6. årgangs elever og de to idrætslærere Torben Nielsen og Susanne Riis Hansen. Det er skabt med inspiration fra “The Four Cs of 21st Century Learning” som et redskab til at forbinde og imødekomme teatrets og skolens to verdener som led i Åben Skole.
Læs om De 7 Kér her…

Thomas Eisenhardt i SAMTALE I MØRKET på Kunsthal Charlottenborg 13. november

SAMTALE I MØRKET
Koreograf Thomas Eisenhardt (GRL/DK) & billedkunstner Kirstine Roepsdorff (DK)

Med udgangspunkt i to værker, der begge kredser om begrebet mørke, inviterer koreograf Thomas Eisenhardt og billedkunstner Kirstine Roepsdorff til en samtale om mørkets betydning for den skabende proces, dets betydning for vores måde at opleve verden på og dets manglende tilstedeværelse i vores samfund i dag.

Arrangementet vil forgå i mørke.

Om værkerne bag samtalen
Med hånden på hjertet er en danseperformance i mørke.
Mørket er et billede på vores tid, hvor vi forsøger at navigere i et grænseløst rum. Hvor tidligere tiders pejlemærker ikke længere gælder. Hvor lande forsvinder, nationale grænser både nedbrydes og forstærkes, økonomiske og sociale strukturer forskydes, værdier skrider og mennesker flytter sig. Selv Jorden er begyndt at rykke på sig. Som et vildt dyr holdt i lænker.
Men mørket er også velgørende. Det giver kroppen ro og nye øjne. Lyd, billeder og ord toner frem og viskes ud for at genopstå i nye sammenhænge. Velkendte begreber transformeres. Fordomme forsvinder i mørket og vi kan fornemme en ny tilstedeværelse. For at finde nye svar må vi se derind, hvor ingen svar på forhånd er kendt. Med hånden på hjertet er et udtryk for ærlighed, en arabisk hilsen og en positur man kan indtage ved afsyngelse af fædrelandssange.

Forestillingen blev vist på Scenen i Laboratoriet i Roskilde 16.–29. september 2017
abendans.dk/med-haanden-paa-hjertet/

influenza. theatre of glowing darkness
Kirstine Roepstorffs udstilling ”influenza. theatre of glowing darkness” består af en teaterinstallation og et vildtvoksende indgreb i pavillonen og den omkringliggende have.
I teaterinstallationen ”theatre of glowing darkness” bliver publikum inviteret indenfor i Kirstine Roepstorffs mystiske mørke: I en scenografi af glas og lysprojektioner udspiller sig en dialog mellem tre kvindelige figurer: Dark River, Midwife og Seed. Her udforskes mørket som et sted fyldt med potentiale, hvor den naturlige cyklus mellem liv og død giver plads til transformation.
”Influenza er for mig en metafor for det 21. århundredes tilstand. Vi er svækkede, fordi vi kun lader os nære af lyset og undsiger mørket. Men for meget lys udmatter os, og vi har brug for mørkets regenererende energi. Mørket opløser grænser og gør transformation mulig. Vi har brug for mørket for at kunne skabe visioner til at forme vores fælles fremtid.” siger kunstneren Kirstine Roepstorff.

Danske Pavillon i Venedig 13. maj – 26. november 2017
https://www.kunst.dk/kunstomraader/billedkunst/venedig-biennalen/

De medvirkende kunstnere
Thomas Eisenhardt (GRL/DK 1961) har skabt omkring 30 fuldlængde danseforestillinger. Han har udviklet forestillinger i tæt tværæstetisk samarbejde med fx musikere og komponister, billedkunstnere og landskabsarkitekter, digtere og fysikere.
Han har optrådt intensivt med diverse danske kompagnier og under improviserede performances i samarbejde med andre kunstarter. Han var medstifter af Aaben Dans i 1997, hvorfra han siden primært har produceret sine forestillinger. Aaben Dans fik i 2008 status som det på det tidspunkt eneste egnsteater med dans som udtryksform. I 2007 startede han sit frugtbare samarbejde med instruktør og billedkunstner Catherine Poher. Efterfølgende har kunstnerduoen skabt adskillige stykker for alle aldersgrupper fra 6 måneder til voksne. Deres prisbelønnede forestillinger har fået international opmærksomhed og turnerer i Europa, Skandinavien og Fjernøsten. Produktionerne har spillet på så forskellige steder som Store Scene på Skuespilhuset/Det Kgl. Teater til en cykelkælder i et socialt boligbyggeri i udkanten af Roskilde. I sit arbejde med at åbne og udvide dansen som udtryksform og virkemiddel, har han sammen med Aaben Dans, udviklet begreberne ’Folkelig avantgarde’ samt ’Dans fra vugge til grav’.

Kirstine Roepstorff (DK 1972) er billedkunstner, der bor og arbejder i Danmark. Hun har studeret på Det Kongelige Kunstakademi i København (1994-2001) og Rutgers University, Mason School of Fine Arts (MFA), USA (2000).
Kirstine Roepstorffs afsæt er collager, der indarbejder mediebilleder, der visualiserer eksisterende magtrelationer og kritisk beskæftiger sig med historien og forliste politiske ideer. Ved at redigere og nedbryde det originale materiale generer hendes værker nye kontekster, der giver plads til forhandling og nye fortællinger. Kollagerne er ofte store og sammensat af forskellige materialer som tekstiler, fotokopier, folier, messing, træ og papir. De sidste 5-6 år har Kirstine udvidet sin kunstpraksis ved at inkorporere skulpturelle elementer i sit arbejde, der skaber nye visuelle og kropslige oplevelser. Balance er et nøgleord for Kirstine. Hendes værker er ofte komponeret omkring horisontale linjer, der afspejler forskellige lag af bevidsthed.

Konceptet CHOREOGRAPHY IN ACTION
Mød Dansehallernes tilknyttede kunstnere – alle indenfor feltet koreografisk scenekunst.
I en kollegial ramme deler kunstnere deres tanker, erfaringer og deres arbejde. Ny kunstner hver mandag. Programmet foregår på engelsk, og det er primært henvendt til branchen er dog åbent for alle. Programmet er hver mandag fra 18. september 2017 til 28. maj 2018.

Kunsthal Charlottenborg
Programmet foregår i Charlottenborg Art Cinema, Kunsthal Charlottenborg. Kunsthal Charlottenborg er et af de største og smukkeste udstillingssteder for samtidskunst i Nordeuropa. Kunsthallen præsenterer et ambitiøst udstillingsprogram med internationalt udsyn, der omfatter kunst af såvel talenter som etablerede stjerner fra både ind- og udland.
kunsthalcharlottenborg.dk/

Hvornår/ 13. november 2017 klokken. 19-21
Hvor / Kunsthal Charlottenborg, Nyhavn 2, København K
FRI ENTRÈ

Vil du selv danse?

7 nye hold & en lærerworkshop:
Tilmeldingen til Aaben Dans, forårshold er åben nu 2018

Moderne dans, Hip Hop Med et twist og Kreativ Dans,  – Aaben Dans udbyder 7 dansehold i foråret.
Tilmelding efter først-til-mølle der alle undervises af professionelle dansere!

Start med at komme til en prøvetime for 50,- kr

Læs meget mere her…

Parkering v. Aaben Dans

Der bliver bygget på Musicon og parkeringspladserne på området flyttes i den kommende tid.
Se kort over parkering v. Aaben Dans på Musicon her…

Hør eller genhør vælgermøde om kunst og kultur i Roskilde

31. oktober kunne Roskildes borgere opleve et anderledes vælgermøde om kunst og kultur i Roskilde.

Roskilde Festival, Museet for Samtidskunst, INSP!, Gimle og Aaben Dans stod bag arrangementet hvor okalpolitikere var inviteret til at diskutere kulturpolitik i kommunen. Mens politikerne diskuterede på scenen, markerede publikum deres synspunkt ved at flytte sig til forskellige felter på gulvet. På den måde var publikum med til at påvirke debatten. Aftenens moderator var kulturredaktør på Weekendavisen Synne Rifbjerg, assisteret af koreograf Thomas Eisenhardt.

På Museet for Samtidskunsts hjemmeside her… kan man høre eller genhøre mødet og se, hvilke kulturposlitiske spørgsmål, der var på dagsordenen.