pour it: Ny forestilling og nye kunstnere i Aabent Rum

“Et værk der flyder mellem økosystemer, dvæler ved vandige kroppe og danser med foranderlige aspekter af kærlighed.”

Vi glæder os til at åbne teatret igen og præsentere jer for pour it – en forestilling af Nanna Stigsdatter og Snorre Elvin, der er ny kunstnerisk duo i Aabent Rum.

pour it 
Spiller 20. og 21. maj klokken 20:00.
Hos Aaben Dans, Rabalderstræde 10, 4000 Roskilde

pour it er en strøm af portrætter over venskabet og vandkanten. Et værk der flyder mellem økosystemer, dvæler ved vandige kroppe og danser med foranderlige aspekter af kærlighed.

pour it er en forlængelse af værket drivtømmer fra 2019 – som blev vist til Aabent Laboratorium i efteråret – og fortsætter undersøgelsen af intimitet, vandige habitater og tærskler. Arbejdet kredser om transformationer og portaler – koreografiske handlinger, der agerer porte indtil andre stadier af væren, muligheden for at tage form af noget andet og lade sig forvandle.

pour it og drivtømmer er ekkoer af mange års venskab og danse.

pour it er skabt i samarbejde med musiker Minais B, modedesigner Alecsander Rothschild, kunster Yoav Admoni, fotograf Veronika Vidø, Lysdesign Mathilde Niemann Hyttel og dramaturg Ida-Elisabeth Larsen. Forestillingen er produceret af Aaben Dans i samarbejde med Dansehallerne og støttet af Statens Kunstfond.

Læs mere om forestillingen og om billetbestilling her…

Aabent Rum
Med årsskiftet er vores koreografiske udviklingsrum Aabent Rum taget over af Snorre Elvin og Nanna Stigsdatter, der skal være tilknyttet her i hele 2021. Snorre og Nanna mødte hinanden på Den Danske Scenekunstskole i 2011 og har siden arbejdet sammen i forskellige konstellationer, heriblandt dansekollektivet Danseatelier.

Vi glæder os til at følge og dele Snorre og Nannas koreografiske arbejde og undersøgelse til pour it der, som de beskriver: “udspringer af varme dage i byen og vintre ved havet. Den eksisterer i  vandkanten og i mødet mellem kroppe som f.eks. menneskets og flodens. Vi danser med foranderlige aspekter af kærlighed – relationer ind imellem venskab, udvidet slægtskab, romantiske forbindelser og søskendebånd. Vi arbejder med transformationer og tærskler indtil andre stadier af væren – koreografiske handlinger der i sig selv agerer porte; porte indtil multiple identiteter og muligheden for at tage form af noget andet, såsom en dans der tager form af et åløb”.

Aabent Rum er et koreografisk udviklingsrum, kurateret af Aaben Dans og realiseret med særlige udviklingsmidler fra Teaterforliget i marts 2019. Snorre og Nanna overtager rummet efter Antoinette Helbing, Georgia Kapodistria og Amalia Kasakove/Anna Lea Ourø.

Venlige hilsner

Aaben Dans

THOMAS EISENHARDT FYLDER 60 ÅR
Lars Ahn Pedersen fra Sjællandske Medier har interviewet Thomas Eisenhardt i dagens anledning

Thomas Eisenhardt, koreograf, danser og kunstnerisk leder af Aaben Dans fylder 60 år den 26. februar.

Eisenhardt, der er en af pionererne indenfor den moderne dans i Danmark, fylder år. Eisenhardt har haft en stor betydning for det danske dansemiljø, hvor han startede som ganske ung. Han begyndte egentlig sin karriere med ambitioner om at være billedkunster, men det visuelle skulle gøres fysisk, og Eisenhardt begyndte at tage danseklasser sideløbende med arbejdet på malerskolen. Da valget om en professionel karriere skulle træffes, faldt det i sidste ende på dansen.

“Vi har et pejlepunkt, vi kalder for folkelig avantgarde.”
Mød dit teater: Aaben Dans – interview med Lisbeth Klixbüll og Thomas Eisenhardt på Scenen.dk

AFTERLAUGHTER – film online

I december havde vi lagt an til 3 dages “Micro Festival” som afslutning på fire unge koreografers arbejde hos Aaben Dans under projektet “Aabent Rum” gennem de sidste 1½ år. Men festivalen blev desværre aflyst i sidste time pga. corona.

Nu kan man alligevel opleve en lille snas af festivalen online. Filmen, AFTERLAUGHTER af Antoinette Helbing og Jan Vesala blev skabt i forlængelse af Antoinettes arbejde med latter til forestillingen The Laughing Game, der skulle have spillet til festivalen. Filmen ligger nu online – her… og herunder.


AFTERLAUGHTER
– en kropslig oplevelse af kraft og lettelse
En kvindelige danser tager os med på en rejse gennem en medrivende verden af ​​latter. Hun bevæger sig mellem forskellige latterstadier og -landskaber og opbygger et forhold mellem sin latter og sig selv. Det er uvist hvad hun griner af. Dét
åbner for og fokuserer på latterens fysikalitet og dissekerer og nedbryder dens forskellige kvaliteter. Ser man latter som en naturkraft og ikke som et kommunikationsværktøj, kan man zoome ind på dens funktioner i den grinende krop.

Latter er fyldt med skønhed, tvetydighed og kraft. I AFTERLAUGHTER bliver de usete detaljer synlige og de forbindes med latterens uimodståelige og afbalancerende kræfter.

Koncept, koreografi, performance: Antoinette Helbing
Instruktør, kamera, redigering: Jan Vesala
Komponist: Niels Bjerg
Kostume: Inbal Lieblich
Støttet af: Aaben Dans, BIRCA, Dansk Kunstfond


AFTERLAUGHTER
a bodily experience of force and relief

The female performer takes the viewer on a journey through the captivating world of laughter. She moves between different states and landscapes of laughter. Creating a relationship between her laughter and herself. The reasons for her laughing are not evident which gives an openness and a heightened focus on the physicality of laughter. Gently dissecting and decomposing laughter into its different qualities. Looking at laughter as a nature force, and not as a tool of communication, allows zooming in on the functions of laughter on the laughing body.

Laughter is filled with beauty, ambiguity and power when taking a closer and more detailed look. AFTERLAUGHTER allows the unseen details to get visible and connects to the irresistible and balancing powers of laughter. An invitation to dive into a condensed bodily experience of force and relief.

Credits:
Concept, choreography, performance: Antoinette Helbing
Director, camera, edit: Jan Vesala
Composer: Niels Bjerg
Costume: Inbal Lieblich
Supported by: Aaben Dans, BIRCA, Danish Arts Foundation